Leden
Regels
Munitie

Veiligheid in het gebruik van vuurwapens

1. Behandel elk vuurwapen alsof het geladen is
Als iemand u een vuurwapen in handen drukt om het eens van dichtbij te bekijken en zegt dat het wapen niet geladen is, kunt u dat maar beter niet geloven. Controleer liever zelf ook of dat het echt het geval zo is. Dat kan u enorm veel ellende besparen.

2. Houd de loop altijd in veilige richting
Houd de loop altijd in veilige richting en wijs er nooit mee in een richting waarin u niet wilt schieten! Dat is zeker van belang bij vuistvuurwapens, omdat die relatief klein zijn. Zwaai er dus nooit mee rond!

3. Houd uw vinger van de trekker
Houd uw vinger van de trekker en benut de veiligheidspal, ook als u er zeker van denkt te zijn dat het wapen niet geladen is. Breng uitsluitend uw vinger naar de trekker op de schietbaan, en dan nog op het schietpunt zelf, als het wapen gericht is op het doel dat u wilt raken. Na het schot moet u uw vinder weer direct van de trekker halen. Houd die vinger dan gestrekt langs de trekkerbeugel.

4. Speel nooit met een vuurwapen
Probeer ook niet voor de lol om bijvoorbeeld Dirty Harry te evenaren in het sneltrekken. In het gunstigste geval staat u voor aap nadat u het dak van uw woning van een extra luchtgat hebt voorzien.

5. Beoefen het laden en ontladen van een nieuw wapen op een veilige plaats
Beoefen het laden en ontladen van een nieuw wapen op een veilige plaats, totdat u die procedures goed onder de knie hebt.

6. Laat nooit een (on-)geladen wapen onbeheerd liggen
Dit is vooral van belang als er kinderen in huis zijn. Kinderen imiteren een volwassene graag en voor u het weet, lopen zij met uw wapens te zwaaien.

7. Bewaar uw wapens en munitie apart
Bewaar uw wapens en munitie altijd apart en buiten bereik van uw eigen of andermans kinderen en houd de wapens en munitie bovendien achter slot en grendel. U voorkomt dan bovendien dat bijvoorbeeld een inbreker direct over een geladen vuurwapen kan beschikken.

8. Onderhoud uw wapens met regelmaat
Controleer voor u aan en onderhoudsbeurt begint of het wapen inderdaad niet geladen is. Mocht u na een lange periode van rust weer gaan schieten, controleer dan steevast of de loop niet versperd is door bijvoorbeeld een propje poetslappen. Als u zoiets overkomt, hebt u na het eerste schot vermoedelijk een nieuw wapen nodig.

9. Bouw een bepaalde routine op
Bouw een bepaalde routine op in het hanteren van uw wapens en munitie. Zorg er ook voor dat de verschillende munitiesoorten gescheiden blijven. Wees uiterst voorzichtig in het ontwikkelen van nieuwe herladen patronen. En bedenk: om een patroon 'zwaarder' te herladen, wordt gewerkt in tienden van grains en dat 1 grain slechts 0.0648 gram weegt! Nieuwelingen op dit gebeid kunnen het beste eerst te raden gaan bij ervaren herladers. ook moeten zij zich eerst zelf theoretisch op de hoogte stellen van alle haken en ogen die aan het herladen zitten.

10. Draag altijd gehoorbeschermers en een schiet- of veiligheidsbril
Een deel van alle schietongevallen wordt veroorzaakt door technische gebreken aan wapens of munitie van uzelf of van uw medeschutters. Zorg ervoor dat uw ogen beschermd zijn tegen kruitspetters (onder andere bij revolvers vanwege de open ruimte tussen cilinder en loop) of wegspringende pistoolhulzen.

11. Combineer het schieten NOOIT met alcohol
Combineer het schieten NOOIT met alcohol, laat staan met drugs in enige vorm, of met zware medicijnen (let op de gele sticker op de verpakking). het gebruik van alcohol en dergelijke verstoort uw waarneming, beoordelingsvermogen en gedrag. Drink uw pilsje of borrel gezellig nadat u hebt geschoten en nadat uw wapens veilig ontladen opgeborgen zijn (en u niet met de auto naar huis hoeft!)

12. Wijs medeschutters op eventueel onveilig gedrag
Nieuwkomers leren niets als hun niets wordt verteld. Probeer hun beleefd de logica van vuurwapengebruik bij te brengen. Bovendien laten ook ervaren schutters wel eens een steekje vallen. Vermijd het gezelschap van 'eigenheimers', die denken dat ze het allemaal al weten of beter weten. Zij vormen een potentieel gevaar.

Start | Bestuur | Leden | Regels | Munitie | Download | Links | Contact

Bij problemen met of vragen over deze website kunt u contact opnemen met de webmaster.
Laatst bijgewerkt: 18 februari 2006.